پیشنهاد ویژه : وبینار آشنایی با مهارت های نرم

متن پیام

ثبت نام و ورود

شماره همراه

+98

شماره همراه خود را بدون صفر اول وارد کنید

افسردگی یکی از نگرانی‌های افزاینده برای سلامت عمومی است که ۴/۴% جمعیت دنیا معادل ۳۲۲ میلیون نفر در سطح جهان را تحت تأثیر قرار می­دهد. از سوی دیگر ویژگی­های ضدالتهابی، آنتی­ اکسیدانی و ضد سرطانی ویتامین E، بر روی وضعیت اکسیداتیو و التهابی افراد اثر می­گذارد. در پژوهش اخیر انجام‌شده بر روی ۸۰۹۱ بزرگسال بالای ۱۸ سال آمریکائی، علائم افسردگی و مصرف مواد غذایی به مدت ۳ سال (۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰) بررسی گردید. در این مطالعه شرکت­ کنندگان با استفاده از پرسشنامه­ ای حاوی ۹ شاخص برای سنجش علائم افسردگی، توسط روانپزشکان مصاحبه شدند. پرسش­ها شامل موارد زیر بود:

 

در طی دو هفته اخیر، چند مرتبه یکی از مشکلات زیر شما را آزرده کرده است؟

۱. لذت کم یا عدم لذت در انجام کارها؟

۲. احساس شکست، افسردگی، یا ناامیدی؟

۳. مشکل خوابیدن و بی­خوابی، یا خوابیدن زیاد؟

۴. احساس خستگی یا کمبود انرژی؟

۵. اشتهای کم یا پرخوری؟

٦. احساس بد در مورد خودتان یا احساس سرافکندگی و شکست در خانواده ­تان؟

۷. مشکل تمرکز در انجام کارهایی مانند خواندن روزنامه یا تماشای تلویزیون؟

۸. حرکت کردن یا صحبت کردن بسیار آهسته­ ای که دیگران متوجه آن شده ­اند؟

۹. تصور کردید که اگر بمیرید بهتر است یا فکر کردید که به طریقی به خود آسیب بزنید؟

 

همچنین شرکت­ کنندگان در مورد مصرف مواد غذایی، نوشیدنی­ها و مکمل­های غذایی مورد پرسش قرار گرفتند و میزان مصرف ویتامین E آن‌ها از نتایج بررسی مصرف این اقلام استخراج گردید.

نتایج این پژوهش نشان داد که علائم افسردگی در افرادی که دریافت پایین ویتامین E از رژیم غذایی خود داشتند، بیشتر بود. همچنین یافته‌های این بررسی نشان داد که دریافت ۱۵ میلی­ گرم ویتامین E در روز با کاهش علائم افسردگی مرتبط است. مکانیسم احتمالی ارتباط ویتامین E با افسردگی مربوط به ویژگی­های آنتی ­اکسیدانی، ضد­التهابی و ضد سرطانی ویتامین E می­شود. در حال­ حاضر، درمانگر­های افسردگی بر روی فرضیه کتکول­آمین تمرکز کرده­ اند که سروتونین، نور­اپی­نفرین و اپی­نفرین را هدف قرار می­دهد. مکانیسم اولیه آن است که استرس اکسیداتیو باعث به وجود ­آمدن رادیکال­های آزاد می­شود که به نورون­های مغزی آسیب می­زنند و باعث نشانه­های افسردگی می­شوند. ویتامین E یک آنتی­اکسیدان غیرآنزیمی است که نقش ثانویه­ای در کاهش این تغییرات مضر ایجاد می­کند. نکته قابل‌توجه آن است که دریافت مکمل ویتامین E نسبت به دریافت آن از منابع غذایی اثر کمتری دارد.

 

 

Reference:

Alexander A. Huang, Samuel Y. Huang, Increasing Vitamin E Intake Up to 15mg is Associated with Decreased Depressive Symptoms in United States Adults, Current Developments in Nutrition,2023,100038,ISSN 2475-2991,

https://doi.org/10.1016/j.cdnut.2023.100038.

(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2475299123005115)

 

مترجم: خانم عطیه حاجی رسولی


پاسخگویی واتس‌اپ