پیشنهاد ویژه : وبینار آشنایی با مهارت های نرم

متن پیام

ثبت نام و ورود

شماره همراه

+98

شماره همراه خود را بدون صفر اول وارد کنید

خوردن انگور می­تواند مانع آسیب اشعه ­ی فرا­بنفش به پوست شما شود

بر اساس آمار صندوق بین­ المللی پژوهش‌های سرطان، ملانوما (سرطان پوست) هفدهمین نوع شایع سرطان در سطح جهان، سیزدهمین سرطان شایع در بین مردان و پانزدهمین سرطان شایع در بین زنان است. اگر­چه ابتلا به ملانوما به چندین عامل مرتبط است، اما اکثر موارد آن به‌قرار گرفتن در معرض اشعه ­ی فر­ابنفش مربوط می­گردد. آسیب اشعه­ ی فرابنفش به پوست از طریق قرار گرفتن در معرض اشعه­ ی فرابنفش خورشید یا منابع ساختگی آن مانند تخت‌های سولاریوم روی می­دهد. اشعه­ ی فرابنفش می­‌تواند انواع مختلفی از مشکلات پوستی ازجمله آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست را باعث شود.

اثر مصرف انگور بر کاهش تورم پوستی

از سوی دیگر اثر بالقوه فیتوکمیکال­ها (ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان که مزه، عطر، رنگ و سایر ویژگی‌های مواد غذایی گیاهی را باعث می­‌شوند) برای پیشگیری از سرطان پوست بر روی مدل‌های مختلف جانوری گزارش شده است. انگور دارای صدها نوع از فیتوکمیکال­ها است. در یک بررسی بر روی موش‌های بدون مو، مصرف خوراکی پودر انگور معادل یک فنجان انگور تازه با تکرر پنج روز در هفته، ورم پوستی را کاهش داد که این کاهش بعد از یک هفته به ۵۰ درصد و بعد از مدت هشت هفته به ۹۰ درصد رسید. این اثر مفید با اثر محافظت از نور (Photoprotection) چربی‌های اپیدرم مرتبط بود.

اثر مصرف انگور بر کاهش تشکیل تومور

در پژوهش دیگر انجام‌شده بر روی موش­های بدون مو، مصرف خوراکی انگور باعث تأخیر شروع تومورزایی گردید و ایجاد تومور را کاهش داد. کاهش تومورزایی از طریق تقویت Ubiquitination پروتئین (روندی که تمام فرآیندهای درون‌سلولی را تنظیم می­کند) صورت گرفت که در اثر استرس اکسیداتیو کاهش‌یافته بود.

اثر مصرف انگور بر افزایش مقاومت پوستی در مقابل اشعه­ ی فرابنفش

اما یک پژوهش اخیر بر روی انسان‌ها که در مجله آنتی­اکسیدان­ها منتشر شده است نشان داد که مصرف انگور می­تواند از آسیب پوست در مقابل اشعه فرابنفش حفاظت کند. تعداد ۲۹ نفر شرکت‌کننده در این بررسی حضور یافتند که به مدت دو هفته روزانه ۵/۱ فنجان انگور مصرف کردند. یک‌سوم شرکت­ کنندگان به دنبال مصرف انگور، مقاومت در مقابل اشعه­ ی فرابنفش و افزایش مقاومت در مقابل آفتاب ­سوختگی را نشان دادند. این پژوهش همچنان ارتباطی بالقوه بین پوست و روده را نشان داد; به‌این‌ترتیب که شرکت­ کنندگانی که مقاومت در مقابل اشعه­ ی فرابنفش داشتند میکروبیوم و مشخصات متابولیمیکی منحصر­به‌­فردی داشتند. این بررسی نشان داد که ترکیبات طبیعی بنام پلی­فنول­ها که در انگور وجود دارد می­تواند باعث این اثر محافظتی انگور باشد.

به‌طور خلاصه می­توان گفت که با مصرف انگور بخشی از جمعیت انسانی می­توانند مقاومت بیشتری در مقابل اثرات پوستی تابش اشعه فرابنفش داشته باشند. علاوه بر آن، مصرف خوراکی انگور به نسبت کاربرد موضعی آن ارتباط قوی­تری با پیشگیری از سرطان پوست دارد؛ اما آنچه پس از مرور این پژوهش‌ها مسلم است همان جمله معروف است که «بگذار غذای تو داروی تو باشد».

مترجم: عطیه حاجی رسولی

 

Reference:

Pezzuto, J. M., Dave, A., Park, E. J., Beyoğlu, D., & Idle, J. R. (2022). Short-Term Grape Consumption Diminishes UV-Induced Skin Erythema. Antioxidants (Basel, Switzerland), 11(12), 2372. https://doi.org/10.3390/


پاسخگویی واتس‌اپ