پیشنهاد ویژه : وبینار آشنایی با مهارت های نرم

متن پیام

ثبت نام و ورود

شماره همراه

+98

شماره همراه خود را بدون صفر اول وارد کنید

 

چرا ما نمی‌توانیم از خوردن شکلات خودداری کنیم؟

شکلات، چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌شده – چرا نمی‌توانیم آن‌ها را در سوپرمارکت نادیده بگیریم؟ اکنون محققان نشان داده‌اند که غذاهایی با محتوای چربی و قند بالا مغز ما را تغییر می‌دهند: اگر به‌طور منظم حتی مقادیر کمی از آن‌ها را بخوریم، مغز یاد می‌گیرد که این غذاها را در آینده مصرف کند.

چرا غذاهای ناسالم و چاق‌کننده را این‌قدر دوست داریم؟ چگونه این ترجیح در مغز ایجاد می‌شود؟ سرپرست گروه تحقیق در پژوهشی که اخیراً انجام گردید، توضیح می‌دهد: «تمایل ما به خوردن غذاهای پرچرب و دارای قند بالا، به‌اصطلاح رژیم غربی، می‌تواند ذاتی باشد یا درنتیجه اضافه‌وزن ایجاد شود؛ اما ما فکر می‌کنیم که مغز ترجیح دادن این غذاها به غذاهای دیگر را یاد می‌گیرد.»

برای آزمایش این فرضیه، محققان به یک گروه از داوطلبان علاوه بر رژیم غذایی معمولی، به مدت هشت هفته روزانه یک پودینگ کوچک حاوی مقدار زیادی چربی و قند دادند. گروه دیگر پودینگی دریافت کردند که حاوی همان مقدار کالری اما چربی کمتری بود. فعالیت مغز داوطلبان قبل از شروع این تحقیق و در طول هشت هفته اندازه‌گیری شد.

 

مغز ما ناخودآگاه یاد میگیرد که تنقلات پرچرب و پرشکر را ترجیح دهد.

پاسخ مغز به غذاهای پرچرب و پرشکر در گروهی که هشت هفته پودینگ پرشکر و پرچرب مصرف کردند، به‌شدت افزایش یافت. این مسئله به‌ویژه سیستمی در مغز را تحریک کرد که مسئول انگیزه و پاداش است. یکی از محققان این پژوهش اظهار داشت اندازه‌گیری‌های ما از فعالیت مغز نشان داد که مغز خود را از طریق مصرف چیپس و سایر مواد غذایی پرچرب و یا شیرین مجدداً سیم‌کشی می‌کند. ناخودآگاه یاد می‌گیرد که این غذاها را ترجیح دهد. از طریق این تغییرات در مغز، ما به‌طور ناخودآگاه همیشه غذاهایی را ترجیح می‌دهیم که حاوی مقدار زیادی چربی و قند هستند.

 

مغز در اثر مصرف طولانیمدت مواد غذایی پرچرب و شیرین چه تغییری میکند؟

در طول هشت هفته دوره این بررسی، افراد مورد آزمایش نسبت به افراد مورد آزمایش در گروه کنترل، وزن بیشتری اضافه نکردند و مقادیر قند خون یا کلسترول آن‌ها نیز تغییری نکرد. بااین‌حال، محققان پیش­بینی می‌کنند که ترجیح دادن غذاهای شیرین پس از پایان این تحقیق ادامه خواهد یافت. این بررسی نشان داد که در اثر مصرف مواد غذایی پرچرب و شیرین ارتباطات جدیدی در مغز ایجاد می‌شوند که به‌سرعت از بین نمی‌روند. به‌هرحال تمام هدف یادگیری این است که وقتی چیزی را یاد می‌گیرید، به‌سرعت آن را فراموش نکنید!

 

کلمات کلیدی: شیرینی‌ها، ترجیح غذایی

Reference:

Sharmili Edwin Thanarajah, Alexandra G. DiFeliceantonio, Kerstin Albus, Bojana Kuzmanovic, Lionel Rigoux, Sandra Iglesias, Ruth Hanßen, Marc Schlamann, Oliver A. Cornely, Jens C. Brüning, Marc Tittgemeyer, Dana M. Small. Habitual daily intake of a sweet and fatty snack modulates reward processing in humans. Cell Metabolism, 2023; DOI: 10.1016/j.cmet.2023.02.015

مترجم : خانم عطیه حاجی رسولی


پاسخگویی واتس‌اپ