پیشنهاد ویژه : وبینار آشنایی با مهارت های نرم

متن پیام

ثبت نام و ورود

شماره همراه

+98

شماره همراه خود را بدون صفر اول وارد کنید

مصرف زیاد قند موجود در میوه‌ها و عسل، یا فروکتوز، ممکن است به شکلگیری بیماری آلزایمر کمک کند.

 

پژوهشی که اخیراً انجام‌شده است، روش جدیدی برای بررسی بیماری آلزایمر ارائه می‌دهد. دکتر Johnson، محقق اصلی این پژوهش، اظهار می‌کند که بیماری آلزایمر توسط رژیم غذایی ایجاد می‌شود.

در این پژوهش آمده است: «یک اصل اساسی زندگی، اطمینان از غذا، آب و اکسیژن کافی برای بقا است. پژوهش‌های زیادی به پاسخ‌های سریع بدن برای زنده ماندن در شرایط کمبود اکسیژن و گرسنگی پرداخته‌اند. بااین‌حال، طبیعت روشی هوشمندانه برای محافظت از حیوانات قبل از وقوع بحران ایجاد کرده است».

زمانی که انسان‌های اولیه در معرض خطر گرسنگی قرار گرفتند، واکنشی برای بقا ایجاد گردید که آن‌ها را به جستجوی غذا فرستاد. بااین‌­وجود، جستجوی غذا تنها زمانی مؤثر است که متابولیسم در قسمت‌های مختلف مغز مهار شود. جستجوی غذا نیاز به تمرکز، ارزیابی سریع، واکنش هیجانی، رفتار اکتشافی و خطر‌پذیری دارد که از طریق ایجاد وقفه در هر فرآیندی که سر راه قرار می‌گیرد، مانند خاطرات اخیر و توجه به زمان، تقویت می‌شود. فروکتوز، قند موجود در میوه‌ها و عسل، به مرطوب شدن مراکز ایجاد وقفه در مغز کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تمرکز بیشتری روی جمع‌آوری مواد غذایی به وجود آید. درواقع، محققان دریافتند که مکانیسم جستجوی غذا توسط متابولیسم فروکتوز به کار می­افتد، چه آن فروکتوز خورده شود یا در بدن تولید شود؛ بنابراین متابولیسم فروکتوز، برای بقای انسان و حیوانات حیاتی است.

 

محققان خاطرنشان کردند که فروکتوز جریان خون را در قشر مغزی که در خودکنترلی دخالت دارد، کاهش می‌دهد. در همین حال، جریان خون در اطراف قشر بینایی که مرتبط با پاداش غذا است افزایش می‌یابد. این فرآیند واکنش جستجوی غذا را تحریک می‌کند. دکتر Johnson اعتقاد دارد که واکنش بقا، چیزی که او «سوئیچ بقا» می‌نامد و به انسان‌های باستانی کمک می‌کرد تا دوره‌های کمبود غذا را پشت سر بگذارند، اکنون در موقعیت «روشن» در زمان فراوانی نسبی غذا باقی‌مانده است. این موضوع منجر به پرخوری غذاهای پرچرب، شیرین و شور و تولید فروکتوز اضافی می‌شود.

 

این پژوهش نشان داد که فروکتوز اضافی تولیدشده در مغز می‌تواند منجر به التهاب و درنهایت بیماری آلزایمر شود. در حیواناتی که فروکتوز زیاد دریافت کرده‌اند، ضعف حافظه، از دست دادن توانایی حرکت در پیچ‌وخم‌ها و التهاب سلول­های عصبی یا همان نورون­ها مشاهده گردید. این فرضیه وجود دارد که در ابتدا کاهش متابولیسم مغزی که در اثر فروکتوز ایجاد می‌شود در این مناطق برگشت‌پذیر و مفید است؛ اما کاهش مزمن و مداوم متابولیسم مغزی ناشی از متابولیسم مکرر فروکتوز منجر به تحلیل پیش‌رونده مغز و از دست دادن نورون‌ها با تمام ویژگی‌های بیماری آلزایمر می‌شود.

 

 

کلمات کلیدی: آلزایمر، فروکتوز

 

Reference:

Johnson, R.J., et al. (2023) Could Alzheimer’s disease be a maladaptation of an evolutionary survival pathway mediated by intracerebral fructose and uric acid metabolism? American Journal of Clinical Nutrition. doi.org/10.1016/j.ajcnut.2023.01.002.

 

مترجم : خانم عطیه حاجی رسولی


پاسخگویی واتس‌اپ